8
Rechten en plichten van De Mandel
1. De plaatsbeschrijving
De Mandel moet de woning ‘in goede staat’ aan de huurder geven. In goede staat betekent: proper en
zonder gebreken. Alle toestellen moeten werken zoals het hoort.
Voor u in uw woning trekt, maakt de Mandel samen met u een plaatsbeschrijving. Alle gebreken aan
uw woning komen daarin. Er staat ook in welke dingen u van de vorige huurder kan overnemen, maar
overname is niet verplicht. Dit zijn bijvoorbeeld de toestellen van de keuken, de boiler, het tuinhuis of
andere. Zet zeker alle gebreken aan uw woning in deze plaatsbeschrijving. Dat is belangrijk als u zou
verhuizen. Vergeet u een gebrek te melden bij het begin van de huur? Dan komt dat op het einde van
de huur ten laste van uzelf.
Gaat u in een nieuwbouw wonen? Dan kan u ook alle mogelijke gebreken melden aan De Mandel. U
hebt daar een jaar de tijd voor. Binnen het jaar na de oplevering moet de aannemer die de woning
bouwde de gebreken nog zelf herstellen. De Mandel geeft hem daar de opdracht voor.
2. De controle op het onderhoud
De Mandel mag uw woning controleren op het onderhoud of op mogelijke schade.
Bij vaststelling van ernstige tekortkomingen zal De Mandel de huurder verplichten tot CAW-woon-
begeleiding om een uithuiszetting te vermijden. De CAW-woonbegeleiders beschikken over de nodige
expertise om de huurder te begeleiden in het goede onderhoud van de woning. De woonbegeleiding
is zeer aanklampend en richt zich tot het ondersteunen en trainen van de woonvaardigheden.
Driemaandelijks volgt een evaluatie van het onderhoud van de woning. Als de huurder verdere mede-
werking weigert dan zal De Mandel de uithuiszettingsprocedure alsnog opstarten.
3. Herstellingen ten laste van De Mandel
De verhuurder moet altijd zelf herstellen of vervangen als de oorzaak van de schade ouderdom of
overmacht is. Het is niet altijd gemakkelijk te zeggen waardoor er schade is: ouderdom, overmacht of
slecht gebruik. In dit boekje vindt u daarom de meest voorkomende gevallen van schade. Er staat
ook bij wie de schade moet herstellen en betalen. Herstellingen ten laste van De Mandel herkent u aan
dit teken:
• De verhuurder moet altijd zelf herstellen als het probleem al bestond vóór het begin van
de huur, zelfs als het gaat om herstellingen die volgens dit boekje voor de huurder zijn.
U moet het gebrek dan wel noteren in de plaatsbeschrijving (zie puntje 1).
• Het is niet mogelijk om alle gevallen van schade in dit boekje te zetten. Soms is de
oorzaak van een probleem niet meteen duidelijk. Dan moet er een vakman komen kijken.
Die kan zeggen hoe de schade ontstond.
Bel bij twijfel naar De Mandel: 051 23 35 00 of de technische dienst: 051 23 35 40.
• Bent u niet tevreden over de herstelling die werd uitgevoerd door een aannemer?
Meld dit aan De Mandel: 051 23 35 40.
4. Andere woning bij grote renovatiewerken
De Mandel moet u een andere woning aanbieden als uw woning volledig wordt vernieuwd. Na de reno-
vatie kan u terug naar uw vernieuwde woning, op voorwaarde dat ze nog aangepast is aan de samen-
stelling van uw gezin.
zakboekje De Mandel 2014_Zakboekje de mandel 29/09/14 09:25 Pagina 8